Faktura
Dersom du har spørsmål til faktura eller vil utsette faktura, så ta kontakt med din strømleverandør for hjelp. Kunder som ikke har strømleverandør og får strøm som leveringsplikt fra Lyse Elnett kan kontakte oss for hjelp.
Det er ditt strømselskap som fakturerer nettleie på vegne av oss (såkalt gjennomfakturering). Det gjør at faktura kan stå som ubetalt på MinSide hos oss, selv om du har betalt den.
Det er også årsaken til at du ikke kan utsette betaling på MinSide hos oss hvis det er strømselskapet ditt som sender ut faktura for nettleie sammen med faktura for strøm.
Min side
Hvorfor må jeg opprette ny efaktura og avtalegiro?
I september 2020 måtte vi gjøre en nødvendig systemendring. Det gjør at eFaktura og avtalegiro må opprettes på nytt for kunder som får faktura fra Lyse Elnett.
Det er to måter å opprette eFaktura eller avtalegiro på. Du kan enten opprette det i banken når du betaler faktura eller du kan logge deg inn på MinSide og opprette eFaktura eller avtalegiro der. Dersom du logger deg inn på MinSide, så velger du eFaktura /avtalegiro i innholdsoversikten under menypunktet "Faktura" nederst på siden.
Det kan ta opp mot en uke fra du oppretter avtale til den blir aktiv hos oss. Lyse Elnett har også fått nytt kontonummer, og det finner du på faktura.Hvor ofte får jeg regning?
Du får normalt regning en gang i måneden, altså 12 ganger i året.
Hvor kan jeg se mine faktura og utsette betaling?
Dersom du har en strømleverandør, så ta kontakt med dem for å utsette betaling eller har andre spørsmål til faktura.
Har du ikke avtale med en strømleverandør, men får leveringspliktig strøm fra Lyse Elnett, så kan du utsette betaling på MinSide.
Alle nettkunder kan se sine faktura for nettleie på MinSide (faktura du mottar etter september 2020). Her kan du også laste ned PDF av faktura. Velg faktura du vil se. Nederst på siden finner du mulighet for nedlastning av PDF.
Dersom du har flere boliger /eiendommer i vårt nettområde, kan du på MinSide se forbruk og faktura for de ulike eiendommene ved å søke på adressen du ønsker å få informasjon om.Hvorfor har jeg fått en høy faktura
Det er flere årsaker til at fakturaen kan være høyere enn vanlig en månd. Nettleie, forbruksavgift eller strømpris kan ha økt i forhold til faktura du sammenligner med eller forbruket av strøm har økt.
For å finne ut årsaken anbefaler vi at du leser faktura nøye, så du vet hva du skal betale for (deriblant hvilken periode). Når du sammenligner forbruk, så anbefaler vi at du ser det over lengre perioder, gjerne år. Du finner detaljer om eget forbruk på MinSide.
Dette kan påvirke ditt forbruk:- Forskjell i utetemperatur, vind osv. En stor andel av strømforbruket er knyttet til oppvarming av hus.
- Forskjell i antall personer i bolig
- Endrede forbruksmønstre, for eksempel at man er mer hjemme, dusjer oftere, vasker klær oftere
- Bruk av nye elektriske apparater som bruker mer strøm (eksempelvis elbillader)
Hvordan skal jeg forstå fakturaen?
Det er flere begreper på fakturaen som er spesielle for nettselskapet. For å gjøre det enklere for deg har vi samlet en oversikt over begrepene i dette dokumentet.
Hvorfor får jeg faktura fra Lyse når jeg har en annen strømleverandør?
Alle som bor i Lyses nettområde betaler nettleie til Lyse. Nettselskapene har monopol på å transportere strøm i sitt område, og du kan ikke velge et annet nettselskap.
Større strømleverandører har inngått avtale med nettselskap slik at de kan fakturere kunder på vegne av nettselskapet. Dette kalles gjennomfakturering. Deres kunder vil da få en felles faktura for både strøm og nettleie.
Dersom ditt strømselskap ikke har en slik avtale om gjennomfakturering med oss, vil du få en strømregning fra din strømleverandør og en regning for nettleie fra oss.Hvorfor får jeg faktura for nettleie og forbruksavgift som gjelder en periode jeg allerede har betalt for?
Noen ganger må vi gjøre korrigering på faktura etter at vi tidligere har stipulert strømforbruket for noen timer eller eventuelt dager. Dette kan skje når den automatiske innsendingen av informasjon fra ny strømmåler likevel ikke har kommet inn til våre system automatisk. Selve avlesningen av strømforbruket er korrekt og lagres i strømmåleren.
I ettertid når vi får hentet inn informasjon om faktisk strømforbruk for timene som tidligere manglet, så vil vi gjøre en korrigering på faktura. Stort sett er det små justeringer. Det er energileddet (pris per kWh) og forbruksavgiften som blir påvirket av korrigeringene. På fakturaen vil feltet «periode» vise hvilken tidsperiode som er korrigert mens «antall» viser hvor mange kWh som er korrigert.
Eksempel på en faktura med korrigering.Hva kommer neste faktura på?
På MinSide kan du lage prøvefaktura. Dette gir kun en pekepinn for hva neste regning kan komme på når det nærmer seg slutten av måneden. Prøvefaktura beregner kun nettleie, og kun for forbruk som du har brukt gjeldende måned. Strømpris vil komme i tillegg fra kraftleverandør.