Til innhold
  • Meld feil og skade
  • Min side
Søk
Meny
Meny

Hva leter du etter?

  • Kunde og nettleie
    • Ofte stilte spørsmål og svar
      • Nettleie og priser
      • Faktura og forbruk
      • Strømmåler
      • Strømbrudd/ feil
      • Planlagt strømstans
      • Mitt kundeforhold, flytting
      • Produsere egen strøm
      • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
      • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg
  • Kunde og nettleie
    • Nettleie og priser
    • Om strømmarkedet
    • Faktura og forbruk
    • Mitt kundeforhold
    • Min bolig og trygg strømbruk
    • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Prosjekter
    • Større utbyggingsprosjekter
    • Grunneierinformasjon
    • Utredninger
    • FOU og innovasjon
  • Bygge og grave
    • Grave og arbeide nær
    • Bygge nytt, rive, øke uttak
    • Flytte linje, kabel, anlegg
    • Kostnader
    • Produsere strøm
    • Tekniske krav
  • Driftsmeldinger og feil
    • Planlagt strømstans
    • Trefelling og linjerydding
    • Kompensasjon
    • Jordfeil
    • Tenk egenberedskap
    • Feil på gatelys
  • Elinstallatør
    • Elsmart
    • Plusskunde
    • Våre tjenester
    • Elsikkerhet for installatører
    • Selvbetjening for installatør
    • Nyttig informasjon
  • Om Lyse Elnett
    • Nyheter
    • Om Lyse Elnett
    • Innovasjon og forskning
    • Karriere
    • For leverandører
    • Elsikkerhet, tilsyn, undervisning
    • Nøytralitet
    • Utredninger
  • Forsiden
  • Kunde og nettleie
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Mitt kundeforhold, flytting

Mitt kundeforhold og flytting

De spørsmål vi ofte får om flytting og kundeforholdet er samlet på denne siden. Vi gjør oppmerksom på at både flytting og endring av kontaktinformasjon er forhold som din strømleverandør nå hjelper deg med. Du trenger ikke å gjøre dette hos oss i tillegg.

  • Hvem er min strømleverandør?

    Hvis du er usikker på hvem som er din strømleverandør, så kan du se etter kontaktinformasjon på faktura for strøm. Du kan også gå inn på MinSide for å finne det ut. 

  • Hvordan melder jeg flytting?

    Ta kontakt med din strømleverandør, så vil de hjelpe deg. 

    Dersom du ikke har strømleverandør, så anbefaler vi på det sterkeste at du inngår avtale med en strømleverandør. 

    Dersom du av en eller annen grunn ikke kan ha eller får avtale med strømleverandør kan du melde flytting til oss via MinSide. 

  • Hvorfor kan ikke dere hjelpe med flytting, bestilling?

    Det er gjort en endring i strømmarkedet for å gjøre det enklere for deg som kunde ved at du kun trenger å forholde deg til ett selskap, din strømleverandør. Din strømleverandør hjelper deg med det meste. Når du melder flytting til din strømleverandør, så ordnes det samtidig med nettleie. Det samme gjelder ved bestilling av strøm til ny bolig eller ved oppsigelse. Strømleverandøren er også den som hjelper deg når du har byttet telefonnummer, epostadresse osv. 

    Informasjon som du gir til din strømleverandør blir formidlet videre til en nasjonal datahub (Elhub), hvor vi som nettselskap får oppdatert informasjon. 

    Det er kun kunder som ikke har en strømleverandør som fortsatt må melde flytting til oss. 

  • Hva er HAN-port?

    HAN-porten (Home Area Network) er et grensesnitt som kan gi kunder tilgang til relevant informasjon om eget forbruk. Det er ventet at ulike tjenesteleverandører vil levere tjenester basert på data fra denne HAN-porten (Lyse Elnett vil ikke gjøre dette). Kunder bestemmer selv om de vil ta i bruk denne type tjenester, og kontakter da sitt nettselskap og ber dem åpne HAN-porten.

    Norsk Elektroteknisk komite, NEK, har laget en webside hvor du finner mer informasjon om HAN-porten. 

    Når du åpner HAN-port overtar du ansvaret for at ingen uvedkommende får tilgang til informasjon om ditt strømforbruk via HAN-porten. Dersom strømmåler står i felles trappeoppgang, felles teknisk rom eller i utendørs målerskap må du sikre dette med lås.

    ​Du kan be om åpning ved å sende inn en henvendelse til oss.

    Her finner du ytterligere informasjon om HAN-port (Aidon-målere).

  • Åpne HAN-port

    Når du åpner HAN-port overtar du ansvaret for at ingen uvedkommende får tilgang til informasjon om ditt strømforbruk via HAN-porten. Dersom strømmåler står i felles trappeoppgang, felles teknisk rom eller i utendørs målerskap må du sikre dette med lås.

    ​Du kan be om åpning ved å sende inn en henvendelse til oss.

    HAN-porten (Home Area Network) er et grensesnitt som kan gi kunder tilgang til relevant informasjon om eget forbruk. Det er ventet at ulike tjenesteleverandører vil levere tjenester basert på data fra denne HAN-porten (Lyse Elnett vil ikke gjøre dette).

    Det er ventet at kunder kan få oppdatert informasjon om utvikling av eget forbruk og eventuell egen produksjon med få sekunders mellomrom via HAN-porten. Eventuelle kostnader i forbindelse med åpning og stenging av HAN-porten dekkes av nettselskapet. Bildene under viser hvor du finner HAN-port på ny strømmåler.

    Her finner du ytterligere informasjon om HAN-port (Aidon-målere).

    Norsk Elektroteknisk komite, NEK, har laget en webside hvor du finner mer informasjon om HAN-porten. 

  • Jeg har ikke strømleverandør, hva gjør jeg?

    Vi anbefaler alle å inngå avtale med strømleverandør. Nettselskapet har leveringsplikt, men strøm fra oss vil koste mer enn strøm fra strømleverandør på grunn av påslag (nasjonale regler). 

    De fleste strømleverandører tilbyr ulike avtaler. Du må selv finne en strømleverandør og bestille avtalen som passer deg. 

    Dersom du av en eller annen årsak ikke kan ha strømleverandør, får avtale, så kan du melde endringer om for eksempel flytting til oss via MinSide. Skal du endre kontaktinformasjon, så send oss en henvendelse. 

Kunde og nettleie

  • Nettleie og priser
    • Priser og vilkår privat
    • Priser og vilkår bedrift
    • Hva er nettleie?
    • Hva betyr leveringsplikt?
    • Krav på redusert forbruksavgift
    • Ny prismodell nettleie
  • Om strømmarkedet
  • Faktura og forbruk
    • Faktura
    • Ditt strømforbruk
    • Lese av målerstand
    • Strømmåler og HAN-port
  • Mitt kundeforhold
    • Hvem kontakter du om hva
    • Flytte, bestille, si opp
    • Endre kontaktinformasjon
    • Elhub
    • Personvern
    • Klagemuligheter
  • Min bolig og trygg strømbruk
    • Lading av elbil
    • Hva kan du gjøre selv?
    • Produsere strøm selv
    • Tilsyn med elektrisk anlegg
    • Strømmåler og HAN-port
    • Trygg bruk av strøm
  • Ofte stilte spørsmål og svar
    • Nettleie og priser
    • Faktura og forbruk
    • Strømmåler
    • Strømbrudd/ feil
    • Planlagt strømstans
    • Mitt kundeforhold, flytting
    • Produsere egen strøm
    • Bygge nytt, rive hus, flytte linje/skap
    • Grave og arbeide nær linjer / kabler /anlegg

Noe du ikke fant?

Slik kan du kontakte oss

  • Meld feil og skade
  • Send henvendelse
  • Ring
    51908079
  • Åpningstid og adresser
Personvern