Hopp til hovedinnhold
MENY

Søk

 
To montører arbeider i toppen av en strømmast

Alltid beredt for juledagene

I Lyse Elnett er det alltid noen ansatte som er på jobb eller har vakt i tilfelle feil skulle oppstå. Hele døgnet er det folk i driftssentralen som overvåker strømnettet og på kundeservice er de klare til å svare på henvendelser hvis noe skulle skje.

- Vi har normal helgebemanning gjennom juledagene. Strømnettet blir overvåket kontinuerlig. Er det større feil gir systemet oss automatisk et varsel slik at vi kan reagere raskt, forteller leder for driftssentralen Terje Nevland. 

Nylig ble nytt datasystem tatt i bruk som muliggjør bedre informasjon på nettsider og enkel varsling på SMS ved feil i høyspentnettet. Nevland oppfordrer kunder til å følge med på driftsmeldinger hvis de får strømbrudd. I webkartet legges feil ut automatisk og oppdatert informasjon blir publisert underveis. Dersom du har registrert ditt mobilnummer hos oss vil du få SMS ved strømbrudd som følge av feil i høyspentnettet. Du kan kontrollere om vi har korrekt telefonnummer eller legge inn ditt telefonnummer ved å logge deg på Min Side. 

Været har vært en utfordring rundt juletider før, og skulle det dukke opp en ny storm som Urd, Dagmar eller annet ekstremvær, følger Nevland og Lyse Elnett med.

- Vi gjør en fortløpende vurdering rundt beredskap, og følger nøye med på værmeldinger, sier han.

Skulle du være uheldig å miste strømmen, finnes det gode råd på Lyse Elnett sin nettside.

Leif Fløysvik, avdelingsleder kundesenter Vestlandet, kan betrygge kundene om at de kan ta kontakt i alle kanaler og få svar på det de lurer på.

- Kundesenteret er godt bemannet gjennom hele julen. Vi stenger aldri, og besvarer alle henvendelser døgnet rundt, også i julen, sier Fløysvik.