Hopp til hovedinnhold
MENY

Søk

 

Slik foregår målerbytte

Lyse har som mål å gjennomføre målerbytte så smidig som mulig for deg som kunde. Du får informasjon om målerbytte i epost eller brev i god tid før målerbytte vil skje. Vi oppfordrer alle til å sjekke om Lyse har korrekt informasjon om epost, adresse og telefonnummer ved å gå inn på Min Side.

Før målerbytte

Du får brev eller epost fra Lyse Elnett i god tid før vi kommer til deg for å skifte strømmåler. Du betaler ingenting ekstra for installasjon og strømmåleren. Dette er inkludert i nettleien.

Dersom du har flere målere i samme bolig er planen at disse skiftes samtidig. Har du målere på ulike postnummer blir de skiftet på ulike tidspunkt. Unntaket er kunder med flere enn fem målere, for dem ønsker vi å ta mer samlet hvis det er mulig.

Lyse Elnett har flere muligheter for hvordan data om strømforbruk kan sendes inn til Lyse. Kommunikasjonsløsningen er ulik i fase 1 (2015 og 2016) og fase 2 (etter 2016) av målerbytte.

Fase 2 (2017-2019):

  • Data sendes via radiosignal.
  • Data sendes over 4G (mobilnettet)

Dersom det ikke oppnås kontakt (radio/mobilsignal) med din måler må det monteres en ekstra antenne, enten på eller i nærheten av sikringsskapet eller på en yttervegg. Antenne monteres i henhold til gjeldende regler.

Fase 1 (2015-2016):

  • Data sendes over internett med en kablet løsning. Da legges det internettkabel fra internettmodem/hjemmesentral til sikringsskapet.
  • Data sendes over wifi (trådløs løsning).
  • Data sendes over mobilnettet (GPRS).
  • Data sendes via radiosignal.

Alle montørene som skal skifte strømmåler for Lyse Elnett gjennomgår et kurs og blir sertifisert før de utfører installasjon av ny måler hjemme hos kunder. Montørene har ID-kort fra Lyse.

Slik skjer målerbytte:
1. Du får epost eller brev om at det snart er din tur for målerbytte
2. Du mottar en SMS med forslag til tidspunkt for bytte av måler. Tidspunktet kan du godta eller be om nytt tidspunkt.
3. Montørfirmaet OneCo ringer og avtaler tidspunkt for installasjon dersom heller ikke nytt tidspunkt passer
3. Du ringer kundesenter hos Lyse hvis du må bytte tid
4. SMS med påminnelse om tid for installasjon dagen før
6. Montør kommer hjem til deg for å bytte måler. Huset vil være uten strøm, mens selve målerbytte pågår.


Montøren trenger tilgang til sikringsskapet i huset ditt, men det er ikke krav om at huseier må være hjemme hvis det er vanskelig å få til. Det er mulig å finne ulike løsninger i dialog med OneCo. Montør går ikke inn i hus der det kun er barn hjemme (under 16 år).

Vi ber deg sette av minimum to timer den dagen vi skal bytte måleren. Hvis du har mulighet for enda større fleksibilitet med hensyn til når på dagen montør kan komme, så setter vi stor pris på det.

Det vil ikke være strøm i huset mens arbeidet med å bytte strømmåler pågår. I utgangspunktet vil et bytte ta maksimalt rundt 60 minutter. Montøren tar bilde av den gamle måleren din for å dokumentere målernummer og målerstand (forbruk).

Korrekt telefonnummer ?
For å få denne store logistikkjobben til å gå enklere er det viktig at vi har korrekt epostadresse og telefonnummer til deg. Dette kan du sjekke ved å gå inn på "Min Side". Har du ikke bruker fra før kan du opprette det. Du trenger da kundenummeret ditt som du finner på siste faktura fra Lyse.

Etter målerbytte

Montør vil legge fra seg en brosjyre med litt informasjon om din nye strømmåler. Av ulike årsaker kan det være at du får en påminning om å lese av strømmen etter at ny måler er installert. Vi anbefaler da at du leser av og sender inn målerstand.

"Min Side" kan du gå inn og se ditt strømforbruk. Du vil med ny strømmåler etterhvert kunne se forbruk per time ved å laste ned et excelark.

Et par uker etter målerskiftet vil enkelte kunder bli kontaktet av Lyse for en teknisk etterkontroll. Håper du gir oss anledning til dette.